Votul care poate schimba industria auto în Europa: ce urmează să decidă UE

de: Andrei Tilimpea
08 06. 2022

Legislatorii UE vor vota propunerea finală de reducere cu 100% a emisiilor vehiculelor până în 2035, ca parte a unui pachet amplu de legi privind clima.

Parlamentul European va vota săptămâna aceasta dacă să slăbească planul de reducere cu 100% a emisiilor de CO2 de la mașinile noi – o mișcare care ar avea ca efect interzicerea vânzărilor de mașini noi cu ardere internă în bloc.

Propunerea de a permite numai vânzările de mașini noi cu emisii zero în Uniunea Europeană din 27 de țări după 2035 va însemna că mașinile cu motoare pe benzină sau diesel, inclusiv hibride, vor impune în esență vânzările de modele integral electrice, care nu au emisii.

Reducerea de 100% a fost o componentă centrală a planului „Fit for 55” prezentat în iulie 2021, care urmărește reducerea gazelor cu efect de seră nete în UE cu 55% până în 2030, pe calea către neutralitatea carbonului până în 2050.

Amendamentele care vor fi discutate în această săptămână din partea PPE, cel mai mare grup de parlamentari din parlament, vor încerca să slăbească reducerea propusă la 90%.

Prin accelerarea trecerii la vehiculele electrice cu emisii zero, blocul își propune să abordeze cele 25% din emisii care provin din transport, care în ultimii ani au crescut.

Regulile existente privind emisiile vehiculelor impun o reducere cu 37,5% până în 2030 față de media flotei din 2021 de 95 de grame de CO2 pe km. Grupurile de mediu doresc să consolideze acest lucru pentru a include ținte intermediare mai stricte, inclusiv o reducere cu 45% până în 2027.

Producătorii vor o lege mai relaxată

Comisia de mediu a Parlamentului European a susținut obiectivul pentru 2035 de reducere cu 100% a emisiilor în mai.

Un grup de 50 de organizații neguvernamentale și de consumatori a trimis o scrisoare membrilor Parlamentului săptămâna trecută, cerând ținta intermediară pentru 2027; încetarea factorului de ajustare a masei, care crește pragul de emisii pentru producătorii de automobile care vând mașini mai grele; și să sprijine eliminarea treptată a tuturor mașinilor noi alimentate cu ardere internă „cât mai aproape posibil de 2030, dar nu mai târziu de 2035”.

Grupurile din industrie spun că obiectivul pentru 2035 ar costa mii de locuri de muncă și au cerut ca propunerea să fie slăbită pentru a permite o tranziție mai ușoară la electrificare. Membrii conservatori ai Parlamentului susțin măsuri care ar permite unele vânzări de vehicule cu ardere internă după 2035, inclusiv o reducere cu 90% a emisiilor până la acea dată.

Propunerea ar pune capăt, de asemenea, derogării pentru producătorii de automobile care construiesc 1.000 până la 10.000 de mașini anual până în 2029. După această dată, numai producătorii de automobile care construiesc 1.000 de mașini sau mai puțin ar putea solicita o scutire sau modificare a obiectivelor de emisii.

În cadrul complexului proces legislativ al UE, Parlamentul European va dezbate marți opt propuneri principale și le va vota miercuri, pentru a-și confirma poziția față de negocierile cu țările UE privind legislația finală. Membrii iau în considerare sute de amendamente care ar putea crește sau slăbi impactul politicilor UE în materie de climă.